Kuluttajaviranomainen varoittaa: Tyrkyttävistä remonttimyyjistä sataa valituksia, kohteina erityisesti ikäihmiset

”Remonttipalveluiden kotimyynti on kasvava ongelma, joka näkyy kuluttajaviranomaisten arjessa alati lisääntyvinä valituksina.

Vuonna 2017 kotimyynnistä tehtyjen valitusten määrä nousi 12 prosenttia edellisvuodesta. Kun 2016 valituksia vastaanotettiin 1 523 kappaletta, oli viime vuonna määrä jo 1 705. Tänä vuonna kotimyynnistä on tehty 701 ilmoitusta, Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) lähettäessä Iltalehdelle tietojaan 29.toukokuuta.

Luvussa on toki mukana muutakin kuin remonttimyyntiä: kotona myydään remonttien lisäksi esimerkiksi hälytysjärjestelmiä ja muita palveluita. Valituksissa remontit ovat kuitenkin pääosassa ja selvä ongelma, kertoo Kilpailu- ja kuluttajaviraston lakimies Miina Ojajärvi.

Remonttimyyntien kohdalla kyse on myynnistä, jossa remonttifirma tulee potentiaalisen asiakkaan kotiin kertomaan palveluista, arvioimaan remontintarvetta ja tietenkin innokkaasti myymään omaa osaamistaan remontin toteuttajana.

Väsytystaistelua

Remonttimyynneistä yhteydenottoja tulee kuluttajaviranomaisille paljon ja määrät ovat nousussa. Valituksia kirvoittava myynti kohdistuu usein iäkkäämpiin ihmisiin.

- Ongelma on, kun myynti tapahtuu kuluttajan kotona. Siellä kuluttaja on vaikutuksille entistä alttiimpi, Ojajärvi sanoo.

Tilanteesta ei pääse pois ja myyntitilanne voi pitkittyä tuntien mittaiseksi väsytystaisteluksi, josta asukas lopulta kokee pääsevänsä vapaaksi ainoastaan ostamalla myydyn palvelun.

Tonnien lasku

Sopimukseen uuvuttaminen, remontin todellinen tarpeellisuus ja markkinoinnin ymmärrettävyys - muun muassa nämä Ojajärvi listaa remonttien kotimyynnin ongelmiksi.

- Myynnin ongelmallisuutta korostaa juuri se, että nämä remontit ovat usein aika arvokkaita, Ojajärvi toteaa.

Useiden tuhansien eurojen remonttien kylkeen myydään rahoitussopimuksia, ja niidenkin markkinoinnissa on ongelmia. Ojajärven mukaan lähinnä siinä, mitä rahoitussopimuksen yksityiskohdista kerrotaan ja kuinka tarkasti asiakas lopulta ymmärtää, mihin on sitoutumassa.

Ymmärtääkö asiakas?

Ojajärvi muistuttaa, että markkinoinnissa tulee lain mukaan ottaa kohderyhmä huomioon.

- Jos huomaa, että kohderyhmä ei ymmärrä selvästi, mitä on ostamassa ja mihin sitoutumassa, pitäisi myyminen lopettaa siihen.

Jos tuleekin allekirjoitettua nimi paperiin ja katumus iskee myöhemmin, on remonttimyyntien kanssa välillä epäselvää, minkälainen peruuttamisoikeus asiakkaalla on.

Tässä kohtaa lainsäädäntö on haastava: tavaran ja palvelun myynnissä on lainsäädäntö hieman erilainen ja remontista riippuen on toisinaan haastavaa määritellä, ostetaanko tavaraa vai palvelua. Suurin ongelma on, että myyjät eivät kerro peruuttamisoikeudesta, olkoon se minkälainen tahansa. Kuluttajalle on kerrottava, onko tällä oikeutta peruuttaa ostoa ja minkälainen peruuttamisoikeus juuri kyseisessä tapauksessa on.

Ota aikalisä

Ostoskatumuksen välttämiseksi Ojajärvi kehottaa kuluttajaa harkitsemaan ostopäätöstä tarkkaan.

- Jos asiaa alkaa yhtään miettiä, kannattaa ottaa aikalisä, hän neuvoo.

Ennen kalliin remonttisopimuksen allekirjoittamista on paitsi hyväksyttävää myös kannattavaa sopia myyjän kanssa asiaan palaamisesta. Näin kuluttaja saa aikaa miettiä ostopäätöstään rauhassa ja mahdollisuuden jutella päätöksestä kolmannen osapuolen kanssa.

Iäkkäämpää väkeä voivat läheiset opastaa kotimyynnistä ennakkoon.

- Omaiset voisivat etukäteen jutella ikäihmisten kanssa, että älkää tehkö tällaisia sopimuksia, Ojajärvi sanoo.

Kotimyyntiä ei puhelinmarkkinoinnin tavoin voi kieltää, joten ilmiöstä ei täysin voi päästä eroon, vaikka olohuoneeseen pyrkivä myyntimies tuntuisikin tungettelevalta ja ostopäätökseen painostavalta. Lopulta paras lääke on olla myös kotona tarkkana ja tiukkana: nimeä ei pidä kirjoittaa paperiin, jonka sisältö ei ole takuuvarmasti hallussa.”

Asiasta uutisoi Iltalehti 30.5. Lue artikkeli kokonaisuudessaan:

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/201805292200977356_u0.shtml